keskiviikko 25. marraskuuta 2015

Matka seuraavaan majapaikkaan

Auringon nousu Fawlty Towersilla
Matkalaukkuja bussiin laittelemassa

Hei. Tänä aamuna nousimme aikaisemmin kuin olimme kertaakaan nousseet rakennustöitä varten että kerkiäisimme klo. 6:00 lähtevään bussiin. Fawlty Towersin ulkopuolella kerkesimme juuri nähdä auringon nousun ennen kuin nousimme takseihimme.

Bussin lähtöä odottelemassa

Minun ja Antin polvet

Bussissa kiertäneen lapun täyttöä

Olimme bussiasemalla aikataulun mukaisesti ja nostimme matkalaukkumme bussiin. Bussi jolla matkustimme kuului kanssa Mashandu family bus services ketjuun, jolla olimme tulleet Lusakasta Lvingstoneen. Bussiin noustessamme huomasimme että bussi jolla tulimme ei kuitenkaan ollut identtinen juuri nousemaamme bussiin koska sekä minun että Antin piti istua hieman sivuttain että saimme polvemme sopimaan jalkoihimme.
Taksi johon mahtuivat Perttu, Tommi ja Virve

Paikallista tetristä
Matkaan päästyämme minä kuitenkin rajallisesta jalkatilasta huolimatta sain kuitenkin unta. Muut eivät ilmeisesti olleet yhtä onnekkaita. Matkustimme bussilla noin pari tuntia minkä jälkeen nousimme Choman kylässä pois. Tästä jatkoimme matkaa taksilla kohti määränpäätämme Lake Kariba resorttia. Taksi matka kesti noin 3-4 tuntia vaihtelevilla tien kunnoilla ja yllättävillä sattumilla. Maisemat matkalla olivat uskomattomat ja oli mahtavaa nähdä kuinka ihmiset rupesivat morjestamaan autoilla kulkevia musungeja(valkoisia) ja kuinka lapset innostuivat meidät nähdessään.
Ensimmäinen lehmä tänään

Lehmä tiellä

Paikallista kaskeamista
Autoinamme toimi kaksi Toyota Spaciota joita ei selvästikkään oltu tarkoitettu maastoajoon. Teiden kunnosta sen verran että loput 30 km matkasta oli hiekkatietä erittäin syvillä urilla. Sitä ennen asfaltti tien kunto oli koko ajan huononeva mitä pidemmälle ajoimme sitä. Useaan kertaan huomasimme että automme pohja kolahtaa maahan. Matkan alussa kuskimme kävi myös ostamassa moottori öljyä kaupasta ja yhdessä kylässä läpiajaessamme hän osti tienvarsi myyjiltä sekä tomaatteja että sipuleja. Yllättävinä sattumina matkamme keskeytyi lyhyeksi aikaa kun laumalehmiä oli päättänyt nousta tielle sekä kun kuskiltamme oli unohtunut ajokortti kotiin. Sitä selvittelimme vähän aikaa poliisin kanssa kunnes pääsimme taas jatkamaan matkaa. Lake kariballe päästyämme meidät ohjattiin asuin tiloihimme. Perttu ja Tommi saivat yhden kahden hengen chaletin itselleen ja me saimme kirjaimellisesti kuuden hengen talon neljään henkeen.
Maisemakuva autosta

Maisemakuva

Jonkin aikaa rentouduttuamme meiltä tultiin kysymään mitä haluaisimme syödä lounaaksi ja vaihtoehtoina oli kanaa, possua sekä krokotiilia joko ranskalaisten, riisin, paistettujen kasvisten tai salaatin kera.  Pyysimme ruokailun tunnin päähän ja menimme vielä joksikin aikaa rentoutumaan uima-altaalle ja juttelemaan miten mielestämme matka oli tähän asti mennyt nyt kun olimme saaneet vessat valmiiksi ja luovutettua eilen. Illaksi olimme varanneet itsellemme ongen sekä matoja ja menimme onkimaan rannalla olevaan veneeseen. Ongimme vuorotellen noin pari tuntia ilman minkäänlaisia tuloksia kunnes auringon laskiessa Jimin ollessa onginta vuorossa koukkuumme nappasi noin 40cm pitkä lahna joka kuitenkin juuri ylösnostaessa katkaisi siiman ja pääsi pakoon. Olimme kuitenkin innoissamme koska olimme saaneet jotain tarttumaan koukkuumme ja poistuimme veneestä hymyssä suin. Onkenamme toimi virveli jonka siiman päähän oli laitettu perus mato-onki koukku. häkyrästä puuttui sekä koho että paino. Kohon teimme itse onkeen palasta pelastusliivin täytettä jonka pujotimme siimaan koukunläpi, mutta painoksi emme keksineet mitään. Kun tulimme kalasta vietimme jonkin aikaa talomme pihalla jutellen ennen kuin päätimme mennä pelaamaan Beach volleyta majapaikkamme alueelta löytyvälle kentälle. Joukkueemme olivat Perttu, minä sekä Jimi vastaan Tommi, Ville ja Antti. Kun olimme pelanneet tunnin tai kaksi menimme pesemään hiekan pois itsestämme ja menimme nukkumaan.Päivitys tulee päivän myöhässä koska meillä on ollut hieman teknisiä ongelmia internetin kanssa täällä syrjässä.  Tässä vaiheessa innostus kuvien siirtelyyn loppui. Anteeksi siitä.
Pertun, Tommin ja Viren auto odottaa kun
kuskimme juttelee poliisille

Kuskimme puhuu poliisin kanssa(peilinkautta)

Ja matka jatkuu

Talo ulkoata päin

Tommin nukkuma paikka

Lisää maisemia resoltilta

Ison paatin vieressä olevalta paatilta kalastettiin

Ruokaa odottamassa

Minun ruokani kroko vartaat ja paistettuja kasviksia

Puusta löydetty hauskan muotoinen oksa