sunnuntai 8. marraskuuta 2015

Safari reissu

Heräsin lauantai aamuna siihen, kun Janne nousi ylös ja totesin, että oli hyvä aika nousta ylös ja mennä syömään Jimin laittamaa puuroa. Kun puurot oli syöty lähdimme portille katsomaan joko Philip olisi tullut hakemaan meitä Botswanansafarille, siellähän molemat kuskimme jo odottelivat.
Pääkalloja safarinportilta

Lisää pääkalloja

Ja vielä muutama

Automatkan aikana ajoimme erään kansallispuiston läpi, kyseiselle alueella näimme jo ensimmäisiä eläimiä, kuten seeproja, apinoita ja pari kotkaa. Pääsimme rajalle, jossa jokaisen passi leimattiin, tämän jälkeen hyppäsimme veneeseen jolla ylitimme joen/rajan Botswanan puolelle. Botswanan puolella nousimme safarijeeppiin ja ajoimme taas tullille, ja siellä leimattiin passit uudelleen.
Aika karun näköstä kuivakaudella

No pääsimme lopulta matkaan. Tullilta safarialueelle ei ollut pitkämatka, jossa pidimme pienen tauon kun kuskimme hoiti jotain lupa-asioita. Ja sillävälin minä kerkesin napata muutaman kuvan eläinten pääkalloista. Pääsimme taas matkaan. Jossain kohdin aloin ihmetellä, että miten niin kuivassa maassa voi olla jotain syötävään eläimille, mutta kaippa se yksi sadekausi piisaa puille ja pensaille.

Ensimmäinen pysähdyksemme oli joen rannassa, jossa oli norsulauma uimassa. Aloimme ihmettelemään,että miksi norsut juoksevat pois vedestä, jolloin oppaamme kertoi että ne säihkähtivät jotain todennäköisesti krokotiiliä. Norsut taapersivat hetkenmatkaa joen vartta pitkin ja löysivät mutalammikon, jossa ne ottivat niin sanotun mutakylvyn. Mutakylvyn jälkeen norsut heittivät hiekkaa/santaa mahaan ja selkään suojatakseen itseään auringolta.
Tässä kuvassa norsut säikähtivät ilmeiseti krokotiiliä

norsut pöllyttävät hiekkaa päälleen auringonsuojaksi

Mannersafari kesti todella kauan ja näimme monta laumaa norsuja ja pari kotkaa ja yhden kirahvin. Tänä vuonna mannersafari oli kuulemma pidempi kun edellisenä vuonna.

Pääsimme jälleen safarin portille josta meidän oli tarkoitus lähteä syömään. Söimme todella hienolla hotellilla todella hyvää ruokaa. Ruoka kuului hintaan, joten söimme niin paljon kun jaksoimme. Syötyämme siirrymme hotellin omalle laiturille josta lähdimme jokiajellulle, jossa meille luvattiin että näemme krokotiilija, virtahepoja, lisää norsuja ja puhveleita.
Kuvassa 2kk sitten kuollet norsu

Kuvassa hieno sarvipää syömässä

Norsu tervehti meitä ohi kävellessään

Krokotiileja oli paljon eri kokoisia ja näkösiä, samoin norsuja, puhveleita ja paljon muita eläimiä/lintuja.

Istuin Jimin kanssa veneen etuosassa johon varjo ei riittänyt niin siinä alkoi tulemaan kieltämätä vähän lämmin, joten vaihdoimme Jannen kanssa paikkoja niin pääsin varjoon istumaan välillä

Lopulta pääsimme takasin hotellille josta olimme lähtenyt, jossa kuskimme jo odotteli. Nousimme autoon ja ajoimme takaisin rajalle, kiitimme kuskia hienosta safarista ja  nousimme veneeseen. Sambian puolella Philip meitä jo odotteli, kävimme leimaamassa itsemme takaisin Sambian puolelle hyppäsimme autoon ja lähdimme ajamaan takaisin Fawlty towerssille.

Hotellille päästyämme keskustelimme vielä, että mitä kukin haluaisi tehdä seuraana päivänä, totesimme yhteen ääneen että josko voisimme vain olla ja nauttia lämmöstä. Joten tämä päivä on otettu rennosti ja valmistaiduttu huomiseen työpäivään ja viikkoon ja sen tapahtumiin mitä nyt sitten keksitäänkin. Lopuksi vielä muutama kuva safarilta.
Kotka tuijotteli meitä puun oksalta

Impala poseeraamassa

Norsuemo poikasensa kanssa syömässä

Apinat tuijottelivat meitä matkan aikana

Krokotiili lämmittelemässä

Tämä yksilö säikähti meitä kun rantauduimme

Kuvassa isokokoinen virtahepo

Ja vielä viimeisenä ison krokotiili jonka näimme